Bygning og rom

Å tilrettelegge et rom eller en bygning for å få et godt lydmiljø krever kunnskap om hvordan lyden oppfører seg i ulike rom og medier. Å vite hvordan man går frem er ikke enkelt hvis man ikke vet hvor man skal begynne. Ofte kan enkle og rimelige grep gjør mye, mens andre ganger kreves større ombygginger. Under finner du forslag til både enkle og mer omfattende tiltak som kan gjøres for å få et bedre lydmiljø inne.

Rommenes utforming

Hvordan rommet er utformet og innredet har mye å si for de akustiske forholdene. Det er viktig å tenke over valg av materialer, plassering av møbler og hvilke læremidler som benyttes.

Fast inventar

• Lydoverføringsutstyr mikrofon og høyttaler
  • Fjerne/bytt ut til støysvakt utstyr (data, prosjektorer, skrivere etc.)
  • Harmoniske farger og rolige mønster på innredningsdetaljer
  • Ikke mal over akustiske absorbenter (spesialbeis finnes)
  • Fleksible, takhøye skillevegger (lydisolerte) evt. med vindu m/avskjerming

Flyttbart

• Ved innkjøp av møbler: Tenk på støygenerering, pedagogisk tilrettelegging og ergonomi
  • Hyller med permer/bøker som står «glissent» – diffusjon/absorbent
  • Møbelknotter/dempelister
  • Myke overflater (f.eks. filt under voksduk)
  • Del av større rom med støydempende halvvegger/tekstiler
  • Gummimatte på lekerom
  • Myke møbler/tekstiler
  • Hoppe-/lekerom dempes ekstra (myke puter/madrasser etc.)
  • Møbler kan benyttes til oppdeling av rom

Læremidler

• Velg stille leker ved innkjøp
  • Kle lekekasser ol. med filt/tallerkenunderlag
  • Bruk gjennomsiktige lekekasser for å slippe å lete
  • Ha mindre og flere lekekasser
  • Struktur og orden (f.eks. samme farge på permer ol.)

Etterklangstiden sier noe om hvor lang tid det tar før en lyd blir borte i rommet.

Grenseverdien for etterklangstid i undervisningsbygg i Norge er i henhold til NS 8175 (2012), satt til 0,4 sekund. (Etterklangstid (T) er den tiden det tar for lydtrykknivået å avta 60 dB etter at lydkilden er stoppet.) Dersom du er usikker på lydforholdene der du er kan du ta kontakt med Hjelpemiddelsentralen der du bor for kartlegging.

HLF har utarbeidet en universell utformingsguide med mye nyttig informasjon.

Norges Astma- og Allergiforbund har laget en film som gir enkle og praktiske forslag til hvordan du kan redusere støy i barnehagen. Inneklima i barnehagen:Støy

Her er et hefte til inspirasjon med gode eksempler på universell utforming fra KS (Kommunesektorens organisasjon) Design for mangfold – Universell utforming i skoler og barnehager