Barn og hørsel

For at barn skal kunne utvikle talespråk er de avhengig av å kunne høre hva som blir sagt. Ved å oppfatte omgivelseslyder lærer barnet å orientere seg og det skaper forventninger og erfaringer som er nødvendig for utvikling og for å kunne føle seg trygg.

Slik merker du at barnet hører dårlig

• Ikke hører hva du sier
  • Skrur opp lyden på elektriske apparater
  • Ikke forstår hva du sier hvis hun/han ikke ser munnen din
  • Ikke følger med på hva som skjer rundt
  • Er rastløs
  • Spør «hva sa du» oftere enn vanlig
  • Snakker høyere eller mindre enn vanlig
  • Uttaler ord feil eller utydelig
  • Sakker akterut i forhold til andre barns språkutvikling.

Kilde: Helsedirektoratet

Ørebetennelse

• Ørebetennelse er en infeksjon bak trommehinnen i mellomøret og kalles også for mellomørebetennelse.
  • Vanlig hos små barn, men forekommer sjeldnere hos større barn og voksne.
  • Ørebetennelse kommer som regel i forbindelse med forkjølelse.
  • Vanlige symptomer er smerter i øret som forsterkes om man trykker foran eller drar i øret. Feber kan også forekomme. Det kan også komme puss ut av øret.
  • Ørebetennelse behandles med smertestillende. Før gav man antibiotika, men dette er man blitt mer forsiktig med de siste årene.
  • Barnet bør ligge høyt med hodet om natten for å redusere trykket på øret.

Kilde: Helsedirektoratet

Du kan lese mer om tilrettelegging for hørselsvansker i barnehagen på Kunnskapsbanken til NAV og på Statped sine sider.

På Statped sine sider får du også informasjon om planlegging av god skolestart for barn med nedsatt hørsel.