Leker og øvelser

Her har vi samlet noen leker og øvelser du kan gjøre med barna for å hjelpe de å lære opp lytteforståelsen og forstå mer om hørsel.

1. Hold håndflaten bak øret og lytt! Hånden vår fanger inn lyden, slik at vi hører bedre når noen snakker i rommet. Vet du om noen dyr som har store ører?
  2. Putt en finger i hvert øre, og prøv å høre hva som blir sagt. Hvordan er det?
  3. Vis barna plakaten av skriketrollet. Hva betyr det når skriketrollet er grønt? Hvordan er lyden når skriketrollet er rødt? Hvordan får dere skriketrollet til å være grønt? Kan ett av barna få holde plakaten? Du kan laste ned plakaten av skriketrollet her
  4. Les en historie om skriketrollet fra skriketrollsiden. Det gir lyttetrening og dere kan samtale om temaet etterpå.
  5. Dra opp genseren på armen din. Kan du se at du har små hår på huden? Blås på dem. Ser du at de beveger seg? Slike små hår, bare enda mye mindre, har vi i det indre øret også. De kalles ”flimmerhår”, og hjelper lydbølgene det siste stykket inn til hørselsnerven. Disse hårene trenger vi for å kunne høre.
  6. Se hvordan kornet i åkeren bølger frem og tilbake i vinden. Sånn gjør flimmerhårene også, når det kommer en lydbølge. Ser dere at noe av kornet har lagt seg flatt? På akkurat samme måte ligger flimmerhårene når de er ødelagt. Når flimmerhårene først har lagt seg flate, reiser de seg aldri igjen.
  7. Vi leker flimmerhår! Stå skulder ved skulder på en lang rekke. Når vi dytter til den som står ytterst, vil bevegelsen forplante seg langs hele rekka og bort til den som står i den andre enden. Akkurat sånn gjør flimmerhårene også, når lydbølgene kommer. MEN så roper noen høyt, og da blir noen av hårene så redde at de dør! Hvis vi nå prøver å dytte på den som står ytterst, kommer ikke lyden videre fordi så mange av flimmerhårene ligger døde på gulvet. Når lydbølgene ikke kommer frem, klarer vi ikke å oppfatte lyden ordenlig.
  8. Det er en gammel regel at du ikke skal stikke noe i øret ditt som er mindre enn albuen. Prøv om du kan stikke albuen i øret! Hva tror du er grunnen til at man ikke bør stikke ting i ørene?
  9. Sett på støvsugeren eller noe annet som lager suselyd. Er dette en god lyd å høre på i lengden? Tenk å høre en slik lyd hele tiden når du skal sove!
  10. Lytte etter lyder utenfor rommet (biler, mennesker, fotskritt, vind, fly osv.) Hva hørte dere?
  11. Lytt etter lyder inne i rommet (sko som knirker, tramper, egen/andres pust osv.) Hva hørte dere?
  12. Lytt etter lyder barna/ansatte har tatt med. Her er det bare fantasien som setter grenser (blafring med boksider, legoklosser, spilledåse osv.) Etter hvert kan barna få “ta med en lyd” som de andre får gjette hva er.
  13. Snakk med barna: Hvilke aktiviteter bråker mest? Må det være slik, eller er det noe vi kan gjøre for at det ikke skal bråke så mye? Hvilke aktiviteter liker barna best i barnehagen? Hvorfor?
  14. Hvis dere har en lydmåler, for eks. Lydia kan dere snakke om hva dere kan gjøre når Lydia lyser rødt.